Memory Museum in Nijverdal

Uitstapje naar het Memory Museum

Bij de opening van de Expositie over de Stork staking 1943 in het Memory Museum in Nijverdal, in april van dit jaar, werden wij uitgenodigd om met alle vrijwilligers nog een keer terug te komen. Omdat wij traditioneel aan het eind van het jaar een uitstapje organiseren voor de medewerkers, was de keuze gauw gemaakt: dit jaar gingen we met z’n allen naar Nijverdal. Vorig jaar zaten we met z’n allen in (eigenlijk meer op) de Euromast, dit jaar dus heel wat anders.

Het Memory museum probeert de herinnering aan de oorlog en de bevrijding levend te houden. Zo zijn er een aantal zeer aansprekende diorama’s aangevuld met vele foto’s, aangevuld met de verhalen van de rondleidende vrijwilligers.

WAAROM HERINNERING?

De Tweede  Wereld oorlog is bijna 80 jaar geleden afgelopen, er zijn steeds minder mensen die dit hebben meegemaakt. Veel informatie komt tegenwoordig van films, facebookpagina’s, strips en (soms twijfelachtige) videospelletjes, wat soms tot een vertekend beeld leidt. In de voormalige bibliotheek van Nijverdal is een tentoonstelling ingericht waar met behulp van diorama’s een beeld gegeven wordt van een paar periodes uit die tijd, o.a. de aanleiding, de mobilisatie, de bezetting, de onderdrukking, de Joden vervolging, de hongerwinter en de moeizame bevrijding.

Mobilisatie

De toenemende onderdrukking leidde tot protesten, de Amsterdamse havenstaking is de bekendste maar de februari- (ook wel Melk) staking van 1943 had meer psychologisch effect. Deze (eigenlijk vergeten) staking ontstond nadat eerder vrijgelaten Nederlandse soldaten zich voor de Arbeitseinsatz in duitsland moesten melden, toen een telefoniste van de Storkfabriek, Femy Eftink,  de andere Storklocaties en relaties belde om het bericht van een staking bij Stork  door te geven en opriep om mee te doen. Dit leidde helaas niet tot een algemene staking maar wel tot plaatselijke acties in het hele land, de wrede reactie van de bezetter hierop zette veel mensen aan het denken en leidde tot meer en meer weerstand. Helaas zou het nog meer dan 2 jaar duren voordat de bevrijding kwam.

Een soortgelijke telefooncentrale zoals bij Stork gebruikt werd, kon door het Houweling Museum in bruikleen gegeven worden aan dit museum. Deze hebben we uiteraard met trots kunnen bekijken.

Een van de diorama’s van de Slag om Arnhem

Bevrijdings diorama

We werden door een paar enthousiaste vrijwilligers rondgeleid, die behalve veel vertellen ook diverse diorama’s demonstreerden. Indrukwekkend was een scene uit een Duitse bunker aan het strand van Normandië waarbij de granaatinslagen duidelijk merkbaar waren.

Na het bezoek werd bij een bekend Restaurant in Alexander de avond afgesloten

Voor meer informatie over het Memory Museum: https://memorymuseum.nl/