Open Monumentendag 2023

Open Monumenten Dag

In het weekend van 09 en 10 september 2023 was het Open Monumenten dag. Dit jaar met als motto “Levend Erfgoed”.

De aanleiding om aan de open monumentendag mee te doen was het honderdjarig bestaan van het gebouw waar ons museum in is gevestigd. Het thema van de open monumentendag vonden wij wel goed passen bij ons museum. Onze vrijwilligers zorgen er immers voor dat het telecommunicatie erfgoed letterlijk en figuurlijk levend blijft. Het leek ons ook een mooie gelegenheid om het museum te promoten. Het gebouw, waar wij als museum in zijn gevestigd, is in de periode 1922-1924 gebouwd voor de plaatselijke telefoondienst. De aanleiding was dat de telefooncentrale aan de Botersloot te klein werd om de groei van het telefoonverkeer op te vangen.

Voor de openingshandeling, het aanzetten van een telefooncentrale, was Ronald Nieuwenhuis (HR manager bij KPN en voorzitter van KPN Inspire) uitgenodigd.

Veel geratel in de Ericsonzaal

Rust in de stijlkamer

ook veel geratel en gerinkel in de Bellzaal..

Bij de volgende toon is het…..

Het was die dagen uitzonderlijk warm waardoor wij eerst vreesden dat er weinig bezoekers zouden komen. Dat viel gelukkig erg mee. Er waren regelmatig momenten dat wij op of over de maximum capaciteit van onze begeleiding zaten.  Naar schatting waren er tussen de 175 en 200 mensen verdeeld over beide dagen. Zij reageerden bijna allemaal enthousiast op het gebodene.

ontvangst in portiersloge

De bezoekers werden waar mogelijk in de voormalige portiersloge ontvangen (anderen gaven de voorkeur aan een ontvangst in de bunker) en kregen daar een filmpje te zien over het gebouw en hadden de keuze om op eigen houtje door het gebouw te lopen of deel te nemen aan een begeleide rondgang. Zij die zelf alles wilden ontdekken werden ondersteund  door gastheren in de diverse zalen. Bij pieken in de bezoekers aantallen hadden wij een tekort aan gastheren en begeleiders. Dat had tot gevolg dat deze nauwelijks tijd hadden om te lunchen en door een attente vrijwilliger op hun werkplek van een lunch werden voorzien.

Houweling gebak

Koffie, thee, koekjes, gebakjes en water vonden bij ontvangst en of afscheid in de “bunker” gretig aftrek, ook de tafel met niet meer benodigde apparaten trok interesse, veel aangeboden apparatuur bleef helaas liggen maar de aangeboden spaarpotjes liepen beter…

Verkooptafel voor de bunker
Er waren twee folders beschikbaar voor de bezoekers die aangaven om nog een keertje terug te willen komen of om hun familie en kennissen enthousiast te maken voor een toekomstig bezoek. De ene folder was de standaard museum folder en de andere was speciaal voor de gelegenheid gemaakte folder en gaat specifiek over het gebouw. Op de dinsdag na de open monumenten dag meldden zich al mensen voor een vervolgbezoek.
De ploeg in de hal
Terugkijkend vinden de betrokken vrijwilligers het een bijzonder mooie ervaring en wij hebben ook nog het nodige opgestoken om het bij een volgende open dag nog beter te doen. De betrokken vrijwilligers zien dat wel zitten.